Bytt Nett

Sjekk utstyret ditt før 2G-nettet stenges

For privatpersoner:

Sjekk om utstyret ditt er klart for 2G-stengingen

Når 2G-nettet stenges, vil enheter som kun støtter 2G, som mobiltelefoner, garasjeporter, ring-hytta-varm-produkter og andre oppkoblede enheter, slutte å fungere. Det er derfor viktig å kontrollere at mobiltelefonen og andre enheter støtter 4G eller 5G. Hvis ikke, bør du oppgradere til nytt utstyr før 2G-nettet stenger. Sørg for at nytt utstyr er kompatibelt med 4G eller 5G, og ikke avhengig av 2G-nettet.Vær oppmerksom på at alt oppkoblet utstyr som ikke er koblet opp via Wi-Fi, Bluetooth eller hjemmesentral for smarthus/smartbelysning i all hovedsak er koblet til via mobilnett og derfor kan være berørt. Mobilabonnementet kan være betalt av leverandøren av utstyret.For mer informasjon om hvordan du kan sjekke om utstyret ditt er klart for 4G og 5G, ta kontakt med din mobiloperatør eller utstyrsleverandør.
null

For bedrifter, kommuner eller organisasjoner:

Oppgrader kritisk utstyr før 2G-nettet stenger

2G-nettet er fortsatt i bruk for å koble opp mange kritiske enheter rundt omkring i landet, som heisalarmer, trygghetsalarmer og annet viktig teknisk utstyr. Når 2G-nettet stenger, vil disse slutte å fungere om de ikke oppgraderes til 4G eller 5G. Bedrifter, kommuner og organisasjoner må derfor kontrollere sine enheter og oppgradere disse i god tid før stenging, for å unngå problemer i virksomheten i årene som kommer.For mer informasjon og veiledning om oppgradering, ta kontakt med Telenor eller Telia
null

For leverandører og forhandlere:

Forbered kundene på overgangen fra 2G til 4G/5G

Leverandører av utstyr og tjenester som bruker 2G-nettet, som alarm- og heisleverandører, kortterminaler og forhandlere av elektronikk og biler, spiller en viktig rolle i overgangen til 4G og 5G. Det er viktig at du informerer eksisterende kunder i god tid om stengingen av 2G-nettet, hvordan dette påvirker dem og hvilke alternativer de har for å sikre at tjenestene fortsatt fungerer.For mer informasjon om hvordan du kan hjelpe kundene dine med å forberede seg, ta kontakt med Telenor eller Telia.
null