Spørsmål og svar

01Hvorfor stenges 2G-nettene?
All teknologi blir eldre og må etter hvert erstattes med ny og moderne teknologi. Stengingen av 2G-nettet er en del av mobilnettets modernisering, hvor 2G-frekvensene blir erstattet med 4G eller 5G. Disse nyere nettene har bedre dekning, kapasitet og effektivitet enn 2G, og er bedre tilpasset fremtidige behov for både privatpersoner, bedrifter og det offentlige. I tillegg er 4G- og 5G-nettene sikrere og mer robuste.
02Når stenges 2G-nettene?
Telia begynner å stenge sitt 2G-nett fra august 2025, og Telenor planlegger å stenge sitt nett etter 31.12.2027. Se hver operatørs nettsider for mer informasjon: Telia, Telenor (lenke til respektive 2G-nettsider).
03Når vil 2G-nettet stenges ned der jeg bor?
Telia vil begynne å stenge ned sitt 2G-nett fra august 2025, og Telenor vil stenge ned sitt nett etter 31.12.2027. Alle berørte kunder vil bli varslet på forhånd. Se hver operatørs nettsider for mer informasjon: Telia, Telenor (lenke til respektive 2G-nettsider).
04Hvordan påvirker dette meg?
Når 2G-nettene stenges ned vil blant annet alarmsystemer, mobiltelefoner, heistelefoner, trygghetsalarmer og andre tilkoblede enheter som kun fungerer via 2G slutte å fungere. Som privatperson, bedrift, kommune, organisasjonen eller leverandør må du derfor sjekke utstyret ditt nå, og bytte til enheter som støtter 4G eller 5G.Mer informasjon om hvordan du praktisk går til verks finner du hos din operatør: Telenor, Telia (lenke til respektive 2G-nettsider)
05Hva betyr 2G-stengingen for nødsystemet i biler (eCall)?
Når 2G-nettene stenges ned vil dagens eCall-system som er basert på 2G slutte å fungere. Det er derfor viktig at du tar kontakt med din bilforhandler hvis du har spørsmål om dette.Fra 2026 innføres det EU-krav om at nye biler som selges må ha et Call-system som støtter 4G og 5G. Det finnes samtidig andre teknologiske løsninger i dag som automatisk kan varsle nødetatene ved en bilulykke, blant annet har Apple en slik løsning på iPhone 14 eller nye modeller. (https://support.apple.com/no-no/guide/iphone/iph948a628e9/ios)
06Fungerer 3G-nettet fortsatt?
3G-nettet har allerede blitt faset ut i Norge. Både Telenor og Telia fullførte nedstengingen av sitt 3G-nett i 2021.
07Hvordan påvirkes mobildekningen av stengingen?
I takt med at 2G-nettet slukkes, bygger mobiloperatørene ut og øker kapasiteten i 4G- og 5G-nettene. Dermed blir mobildekningen bedre enn tidligere.
08Rekker 2G-signalene lenger enn 4G/5G?
Nei. Det som først og fremst bestemmer hvor langt mobilsignaler når, er hvilke frekvensbånd som brukes. Lave frekvensbånd rekker lenger, mens høye frekvensbånd muliggjør høyere datahastigheter. Mobiloperatører bruker derfor en blanding av frekvensbånd for samlet å kunne gi best mulig dekning og kapasitet. Når det gjelder lave frekvensbånd, vil de samme båndene som tidligere ble brukt til 2G brukes til 4G/5G. Signalene fra 4G/5G rekker derfor like langt eller lenger sammenlignet med det gamle 2G-nettet.
09Hvordan påvirkes systemer, utstyr og maskiner som er koblet opp via 2G når dette nettet stenges?
De fleste tilkoblede M2M-tjenester (maskin-til-maskin-tjenester) kan bruke 2G, men før 2G-nettet stenges må disse oppgraderes eller byttes ut til enheter som støtter 4G, 5G eller annen moderne teknologi. Kontakt tjenesteleverandør/mobiloperatør for å høre om tilgjengelige erstatningsløsninger.
10Hvordan vet jeg om mobilen min fungerer med 4G eller 5G?
De aller fleste har en mobil som støtter 4G og/eller 5G. Du kan sjekke om telefonen din støtter de nye teknologiene ved å gå inn i mobilens innstillinger og sjekke alternativene under "Mobilnett" eller "Datakommunikasjon". Hvis du finner alternativer for tale og data i 4G/5G, bør du velge det. Hvis et 4G-alternativ mangler, er telefonen din for gammel, og du bør bytte den ut i god tid før 2G-nettet stenges. Dersom du er usikker på om mobilen din støtter 4G og/eller 5G, kontakt din mobiloperatør.
11Hvordan vet jeg om min tilkoblede enhet er avhengig av 2G?
2G-nettet brukes ikke bare til å ringe, men også til å koble opp elektronikk i hjemmet, hytta, bilen og båten. Det kan være ganske komplisert å se om din tilkoblede enhet er avhengig av det gamle nettverket. Hvis du er usikker, ta kontakt med tjenesteleverandøren din eller forhandler av produktet.
12Hvordan vet jeg om mobilen min kan håndtere taleanrop via 4G (VoLTE)?
De aller fleste har en mobil som støtter 4G og/eller 5G, inkludert VoLTE. Du kan sjekke om telefonen din støtter de nye teknologiene ved å gå inn i mobilens innstillinger og sjekke alternativene under "Mobilnett" eller "Datakommunikasjon". Hvis du finner alternativer for tale og data i 4G/5G, bør du velge det. Hvis et 4G-alternativ mangler, er telefonen din for gammel, og du bør bytte den ut i god tid før 2G-nettet stenges. Dersom du er usikker på om mobilen din støtter 4G og/eller 5G, kontakt din mobiloperatør.
13Kommer SMS fortsatt til å fungere når 2G-nettet stenges?
Ja, SMS er en tjeneste som er uavhengig av hvilken generasjon mobilteknologi man bruker og fungerer i både 4G og 5G. Derimot har eldre utstyr for såkalt SMS-styring sjelden støtte for 4G eller 5G, så hvis man har slikt utstyr bør man sjekke det.
14Får mobiloperatørene stenge nett selv?
Ja. De mobiloperatørene som eier 2G-nettene får gjøre endringer i disse så lenge de følger vilkårene i sine frekvenstillatelser. Disse bestemmes av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (https://nkom.no/). Vilkårene er teknologinøytrale og mangler derfor krav om å tilby en spesifikk teknologi som 2G.
15Stenges 2G-nettene i resten av verden?
Stengingen av 2G-nett pågår og er planlagt flere steder i verden. Flere mobiloperatører i Europa, deriblant i Sveits, Frankrike og Nederland, har stengt sine nett. I Nord-Amerika pågår nedstengningen av 2G. Der har USA kommet lengst. I Sør-Amerika vil man stenge ned i de fleste land de nærmeste årene. Situasjonen er lik i Asia.
16Vil eldre utstyr fungere i utlandet?
Nedstengning av 2G-nettet pågår i mange land, og det kan derfor bety at du ikke kan ringe eller bruke datatjenester med gammelt utstyr i andre land.
17Får mobiloperatørene stenge nett selv?
Ja. De mobiloperatørene som eier 2G-nettene får gjøre endringer i disse så lenge de følger vilkårene i sine frekvenstillatelser. Disse bestemmes av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (https://nkom.no/). Vilkårene er teknologinøytrale og mangler derfor krav om å tilby en spesifikk teknologi som 2G.
18Jeg har trygghetsalarm – hvordan påvirkes jeg?
Trygghetsalarmer håndteres vanligvis av kommunene. Kontakt din kommune for mer informasjon om deres planer for å modernisere trygghetsalarmer.
19Hvordan vet jeg om mitt bredbåndsutstyr støtter 4G/5G?
Hvis du har instruksjonsboken, kan du begynne med å se i den eller søke på nettet etter modellen din. Se etter 4G, LTE eller tilsvarende i beskrivelsen. Finner du ikke informasjon, kontakt din mobiloperatør.
20Hvor kan jeg få mer informasjon?
Både Telia og Telenor har informasjon om stengingen av 2G-nettet. Les gjerne mer på deres nettsider:
  • Telia
  • Telenor
  • Les gjerne også informasjon fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (https://nkom.no/fysiske-nett-og-infrastruktur/informasjon-om-slukking-av-2g-i-2025)
    21Hvem står bak www.byttnettnå.no?
    Byttnettnå.no er en del av en informasjonskampanje drevet av Telia og Telenor. Formålet med kampanjen er å øke bevisstheten og kunnskapen om den pågående overgangen fra det gamle 2G-nettet til mer moderne nett som 4G og 5G. Ved å få så mange som mulig til å handle i god tid, unngår vi situasjoner der viktige tilkoblede funksjoner i samfunnet ikke fungerer eller mennesker ikke kan ringe. God planlegging gjør også at flere kan utnytte overgangen og potensialet i de nye nettene til å ta neste steg i digitaliseringen av næringslivet og samfunnet.